Срещата с пациентите, които изпитват страх от стоматологичните манипулации, е неизменна част от практиката. Подбрали сме няколко съвета за редуциране на тревожността на пациентите, които посещават стоматологичния кабинет:
1.Общувайте с пациента
Тревожността е психически и физиологичен отговор на стимул, който е свързан с всяко нещо, което се възприема като страшно, непознато или отрицателно. При среща с тревожни пациенти, използвайте най-добрите си комуникативни умения, за да разберете причината, която провокира страха. Насърчавайте ги да говорят.
Ако срещнете бариера при опита за комуникация, то направете подробен въпросник, който пациентите да могат спокойно да попълнят. Вие ще можете да използвате техните отговори при избора си на индивидуален подход при бъдещо лечение. Нека пациентът бъде уведомен,че контролира ситуацията.
2.Техники за релаксация
Ако пациентът изглежда нервен или изразява загриженост, можете да приложите различни техники за релаксация. Дихателните упражнения са ефективни за облекчаване на безпокойството, така че насърчавайте пациентите бавно и дълбоко да поемат и задържат въздуха за няколко секунди, след това бавно да го освободят. Упражнението се повтаря до отпускане на пациента. Упражнението отклонява вниманието на пациента.
Може да въздействате с визуални стимули. Пациентът затваря очи, а вие рисувате успокояваща картина. Подготовката може да бъде придружена от релаксиращ музикален фон или любимата музика на пациента.
3.Не карайте пациентите да чакат
Тревожността на пациента може да се увеличи драстично, колкото по-дълъг е престоят му в чакалнята. Въпреки че е важно да поддържате чакалнята си с книги, списания, машина за напитки и телевизор, за да разсеете мрачните пациенти. Не трябва да оставяте дълъг период на чакане пред вратата на кабинета, през който пациентът да бъде погълнат от богатото си въображение.
Средният стоматологичен пациент чака 13 минути, за да бъде видян. Това може да не изглежда дълго време, но за хора с тревожност това изчакване може да се почувства мъчително и дори да ги възпира да се върнат в бъдеще. Разбира се, понякога имате ситуации, които нарушават графика. В тези случаи се извинете за времето на изчакване и учтиво им предложете нов час.
4.Информирайте пациентите
Ако вашите пациенти са от типа, които обичат да са наясно с дадена процедура, преди тя да се случи, тогава е разумно да сте напълно прозрачни с подробностите. Прегледайте предложения план за лечение с пациент и му позволете да задава колкото се може повече въпроси.
Освен това им дайте опции, за да не се чувстват притиснати с повече работа, отколкото им е удобно; например, ако мъдреците на Вашия пациент са за екстракция, но само един от тях ще предизвика сериозни проблеми, уведомете ги, че имат възможност да извадят само този.
След процедурата, подробно обяснете постоперативните грижи с Вашия пациент, като се уверите, че говорите ясно и избягвайте сложния жаргон, който само ще насърчи повече тревожност.
Не забравяйте, че ако Вашият пациент изразява изключителен дискомфорт или безпокойство, винаги има вероятност да се наложи да направите пауза по време на процедурата, за да позволите на пациента да се събере. Винаги не забравяйте да предлагате помощ и успокоение, когато можете, особено при тези обстоятелства. С тези допълнителни усилия от ваша страна, вашият пациент може просто да си тръгне с нова перспектива за стоматологията!
5.Супрагингивално почистване и полиране – първо посещение
Вместо да се впускате в трудни и дълги процедури. Това ще даде възможност за опознаване на начина на работа и запознаване с персонал.
6.Сутрешни посещения
Умелото организиране на графика и записване на тревожни пациенти в сутрешните часове, ще им спести притеснението през целия ден преди посещението. От друга страна Вашата работоспособност ще бъде много по-висока.